Het
ontstaan van de compositie "Trisvyetoye" heeft
een lange geschiedenis. Toen ik Russisch-Orthodoxe kerkmuziek
studeerde op de theologische academie in St. Petersburg
kwam ik in aanraking met debriljante dirigent Ionafan die
op mij zijn enthousiasme voor de koormuziek van voor de
tijd van Peter de Grote overbracht. Deze drie stemmige koorzang
is gebaseerd op een toonstelsel dat niets met het westerse
te maken heeft en in de loop van de middeleeuwen in Rusland
ontstaan is. Het heeft een ruige klank, maar is bijzonder
complex in zijn polyfone en voor onze oren polytonale structuur.
Mijn
onderzoek naar de mogelijkheden van dit toonstelsel resulteerde
in de eerste versie van Trisvyetoye waar de avondhymne en
het morgengebed voor respectievelijk 3stemmig vrouwen- en
mannenkoor waren en die is uitgevoerd in het kader van het
project [...] (Zie:Opdrachten)
in Rotterdam.
Een
tweede, ingrijpend veranderde versie onstond ten behoeve
van een concert in de Zorgvlietkerk te Den Haag. Hierbij
moest ook het orgel een rol spelen. Deze versie is zes delig
geworden, waarbij de drie orgel delen de avond-, nacht-
en ochtend-stemming schilderen en tegelijkertijd de architectuur
van de compositie ondersteunt.
In
de derde, hier voorliggende versie is "Trisvyetoye"
weer driedelig en a cappella geworden, maar nu zijn alle
delen voor zes stemmig gemengd koor.